Про орієнтовні критерії готовності дитини до школи
Підготовка до школи - важливий та відповідальний період у житті дитини. Зрозуміло, що в батьків виникають багато питань, з цим пов'язаних. Найпоширеніше з них - як зрозуміти, що дитина готова до школи? Сьогодні ми допоможемо знайти на нього відповідь.
Існує список того, що має знати дитина, яка йде до першого класу:
- Знати та називати своє ім'я, прізвище, по батькові, домашню адресу, номери телефонів, імена обох батьків.
- Назви тварин і звірів.
- Назви розповсюджених квітів, рослин, дерев.
- Назви видів спорту.
- Назви професій.
- Назви предметів побуту.
- Назви місяців, пори року, їх послідовність.
- Базові правила дорожнього руху.
- Знати поняття «ліворуч», «праворуч».
- Знати та називати голосні й приголосні букви.
- Вміти рахувати до 10.
- Виконувати математичний обрахунок в межах 10.
- Читати короткі речення.
- Вміти робити опис малюнку. Переказувати.
- Вміти користуватися ручкою, ножицями, розфарбовувати олівцями.
Чи можливо батькам самостійно зрозуміти, наскільки готова їхня дитина до школи? Так! Для цього потрібно поспілкуватися з дитиною та поставити їй певні питання. Ці питання ліпше ставити не одночасно, у неформальній атмосфері. Якщо ви бачите, що дитині важко відповісти - підбадьорте її, дайте підказку. Пропонуємо кілька завдань:
ЗАВДАННЯ 1. БЕСІДА НА ВИЗНАЧЕННЯ СТУПЕНЮ ПСИХОСОЦІАЛЬНОЇ ЗРІЛОСТІ.
Список питань:
- Назви свої прізвище, ім'я, по батькові.
- Назви прізвище, ім'я, по батькові тата, мами.
- Ти дівчинка чи хлопчик? Ким ти будеш, коли виростеш - чоловіком чи жінкою?
- У тебе є брат, сестра? Хто з вас старший?
- Скільки тобі років? А скільки буде через рік? Через два роки?
- Зараз ранок чи вечір (день або ранок, ніч)?
- Коли ти снідаєш - ввечері чи вранці? Коли ти обідаєш - вранці чи вдень?
- Що буває раніше - обід чи вечеря?
- Де ти живеш? Назви свою домашню адресу.
- Ким працює твій тато, твоя мама?
- Ти любиш малювати? Якого кольору ця стрічка (сукня, олівець) ?
- Яка зараз пора року - зима, весна, літо або осінь? Чому ти так вважаєш?
- Коли можна кататися на санках - взимку чи влітку?
- Чому сніг буває взимку, а не влітку?
- Навіщо в школі потрібна парта, дзвінок?
- Що робить листоноша, лікар, вчитель?
- Ти хочеш піти до школи?
- Покажи своє праве око, ліве вухо. Для чого потрібні очі, вуха?
- Яких тварин і птахів ти знаєш?
- Хто більший - корова чи коза? Птах чи бджола? У кого більше лап - у півня чи в собаки?
- Що більше - 8 чи 5, 7 чи 3? Порахуй від 3 до 6, від 9 до 2.
- Що потрібно зробити, якщо ненавмисно зламаєш чужу річ?
Оцінка відповідей
За правильні відповіді на всі питання дитина отримує по 1 балу (за винятком контрольних). За правильні, але неповні відповіді дитина отримує 0,5 бала.
До контрольних завдань належать питання 5, 8, 15, 22. Вони оцінюються так:
- № 5: дитина може сказати, скільки їй років - 1 бал, називає рік з урахуванням місяців - 3 бали.
- № 8: за повну домашню адресу з назвою міста - 2 бали, неповну - 1 бал.
- № 15: за кожне правильно зазначене застосування шкільної атрибутики - 1 бал.
- № 22: за правильну відповідь - 2 бали.
- № 16 - оцінюється спільно з № 15 та № 22. Якщо в № 15 дитина набрала 3 бали та в № 16 дала позитивну відповідь, то вважається, що у неї позитивна мотивація до навчання в школі.
Оцінка результатів:
- 24-29 балів - дитина повністю зріла та готова до школи;
- 20-24 - дитина середньо-зріла;
- 15-20 - низький рівень психосоціальної зрілості.
ЗАВДАННЯ 2. ЗНАЙТИ ВІДМІННОСТІ.
Приготуйте два однакових малюнки, які відрізняються один від одного 5 -10 деталями. Дитині слід розглянути малюнки протягом 1-2 хвилини, а потім розповісти, які відмінності вона знайшла.
ЗАВДАННЯ 3. ТЕСТ НА СЛУХОВУ ПАМ'ЯТЬ.
Підготуйте список із 10 слів, які дитина добре знає і які не пов'язані за змістом. Попросіть дитину послухати слова, які ви прочитаєте, а потім повторити ті, які вона запам'ятала.
Коли дитина не зможе повторити певний перелік слів, зачитайте їй таку саму кількість слів, але інших (для цього слід підготувати інший список слів). Якщо за другим разом дитина не впоралася з цим словесним рядом, то перейдіть до наступного доти, доки дитина не зможе відтворити задану кількість слів.
Дитина 5-6 років правильно відтворює ряд із 5-6 слів.
ЗАВДАННЯ 4. УЗАГАЛЬНЕННЯ.
Попросіть дитину назвати предмети й поняття одним словом:
- шарф, шуба, шапка - це...
- крісло, ліжко, стіл - це...
- каструля, блюдце, тарілка - це...
- кросівки, чоботи, босоніжки - це...
- літак, потяг, автомобіль - це...
- капуста, буряк, картопля - це...
- кухар, перукар, продавець - це...
- зошит, олівець, портфель - це...
- клен, дуб, береза - це...
ЗАВДАННЯ 5. СКЛАДАННЯ РОЗПОВІДІ ЗА МАЛЮНКАМИ.
Підготуйте 4-5 малюнків, об'єднаних одним сюжетом (на кшталт коміксів), розріжте їх. Малюнки перемішуються між собою і дитині дається завдання скласти історію спочатку і до кінця. Слідкуйте, щоб дитина розкладала картинки зліва направо, послідовно в рядок.
Високий рівень виконання завдання: дитина правильно розклала малюнки, змогла скласти за ними розповідь, використовуючи складні речення.
На цьому тестування закінчене. Якщо ви бачите, що з деякими завданнями дитині було складно впоратися - їй потрібна додаткова підготовка до школи.
ЯКОЮ МАЄ БУТИ ПІДГОТОВКА ДО ШКОЛИ?
Звісно, з одного боку здається, що читати писати й рахувати - це всі уміння, які потрібні дитині перед школою. Але насправді підготовка дитини має бути комплексною. Що це значить? Обов'язковими в підготовці повинні бути: розвиток мовлення (збагатить словниковий запас дитини), розвиток моторики (підготує руку малюка до письма) та соціалізація.
Часто батьки не розуміють, навіщо дитину потрібно вчити писати, читати та рахувати в садочку, адже всьому цьому її навчать у школі. Мало хто знає, що базова шкільна програма зорієнтована на середній рівень знань, а в першому класі діти та їхні можливості й здібності дуже різні. Тому дошкільна підготовка потрібна, щоб всі діти змогли опанувати програму та вкладались у заданий темп шкільного навчання.