Ліворука дитина: що треба знати під час роботи з шульгою?

19.05.2020

Поради експерта, як поводитися з дитиною-шульгою, аби допомогти їй в навчанні.

(за матеріалами з сайту https://vseosvita.ua/)


Коли вперше можна помітити, що ваша дитина - лівша? Правопівкульну орієнтацію помітно відразу після народження дитини. Найпершу пробу, яку можна провести батькам новонародженого на визначення домінуючої півкулі (доцільно, якщо в родині є ліворукі) - покласти немовля на живіт та спостерігати за його положенням. Правші повертають голову праворуч. Лівші, зазвичай, повертають голову ліворуч або не віддають перевагу жодній стороні.

Ліворукість виявляється в ранньому дитинстві, коли з'являється предметна діяльність - одна рука починає домінувати.

Та варто пам'ятати, що до 4 років дитина може користуватися то лівою, то правою рукою. Домінантність півкулі ще може бути чітко не визначена. Та певні маркери все ж існують. Якщо дитина бере олівець, ложку в ліву, а ви перекладаєте в праву руку, слідкуйте за реакцією малюка. Якщо він спокійно продовжує дію - чудово. А от коли нервується, виявляє занепокоєння - не заставляйте утримувати предмет в правій руці, аби не порушувати природний процес розвитку.

У дітей шкільного віку ліворукість спостерігається у 1,5 - 6%, амбідекстрія (рівнозначне володіння обома руками) - у 4 - 5%, праворукість - у 84 - 95% респондентів. Існує широкий діапазон людей, які, з різним ступенем вираженості володіють обома руками. Більшість із нас застосовує в різних видах діяльності обидві руки, при цьому приблизно 90% людей віддає перевагу правій руці, а 10% - лівій.

За походженням ліворукості дітей можна розділити, як мінімум, на три групи:

1. Спадковий чинник. У ліворуких батьків народження шульги надзвичайно висока.

2. Компенсаційна ліворукість. Компенсація виникає при мінімальній мозковій дисфункції. Наприклад, гіпоксія пригнічує ліву півкулю мозку. Ця категорія дітей найбільша.

3. Механічна. Права рука може бути пошкоджена у віці, коли дитина починає використовувати руку для маніпуляцій з предметами.

4. Можуть впливати особливості виховання.

Психофізіологічні особливості дитини-шульги

Ліворукість - фізіологічна особливість. Шульги мають відмінні від лівопівкульних людей принципи функціональної організації мозку. А, отже, перевчати таких дітей недоцільно. Адже їхня особливість закладена природою.

Дослідження стверджують, що ліворуким легше перевчитися на правшу, ніж праворуким на лівшу. Якщо є така необхідність, лівші досить легко розвивають обидві руки. Саме тому багато лівшів домагаються серйозних успіхів у спорті. Дослідник Ед Райт виділив особливі риси видатних шульг і пропонує його «психологічний портрет» нашій увазі.

Основна особливість шульги: креативність, схильність до творчості в усіх напрямках людської діяльності. Очевидно, в основі креативності лежить інтуїція, образне мислення й здатність помічати в природі і суспільстві несподівані зв'язки і взаємодії.

Часто ліворукість зумовлена генетично, але може бути пов'язана з ураженням головного мозку в антенатальному періоді, під час пологів та бути наслідком порушення нормального розвитку центральної нервової системи. В основі означеної особливості - структурно-функціональна асиметрія мозку на кірковому й підкірковому рівнях функціональної активності. Швидкість зв'язку між лівою і правою півкулями кори головного мозку у лівшів набагато вища, що означає їх переваги при роботі з великим числом імпульсів.

Функціональна організація мозку, моторна регуляція у праворуких і ліворуких людей різні. Моторні шляхи, які зв'язують мозок і мускулатуру правої й лівої частини тіла, майже повністю перехрещені. Разом з тим, рухову активність правої і лівої сторони тіла регулюють обидві півкулі. З лівої півкулі йде більше нервових волокон до правої половини тіла. У праворуких людей переважає ліва півкуля і центр (головний мозок) більшою мірою здійснює моторний контроль над правосторонньою мускулатурою. У шульги навпаки.

Особливості, які потрібно враховувати батькам, вихователям, вчителям при роботі з лівшою

Сім'ї варто підлаштуватись під потреби дитини: продумати зручне місце за столом, сервування столу, використання столового й канцелярського приладдя. Цікаво, що ліворукі діти зазвичай малюють зображення, на яких погляди намальованих істот спрямовані вправо. Цей феномен також може підказати батькам - в сім'ї є шульга.

Мають вони й свої психологічні особливості. Ліворукі люди менш рішучі та більш чутливі до критики. Шульгу досить просто розізлити або образити. У більшості ліворуких спостерігається дисбаланс в обробці емоцій правою й лівою півкулями. Тому у них частіше буває поганий настрій.

Що найважливіше для батьків шульги? Вчасно відчути, прийняти їхню унікальність і допомогти розкрити талант.

Від дорослих шульга очікує розуміння, коректності й стриманості. Йому потрібна допомога в подоланні труднощів, оволодіння знаряддями праці та повне прийняття.

Основні характеристики шульги:

  • емоційні, імпульсивні, що називається, люди настрою;
  • у ліворуких та амбідекстрів переважають емоції негативного спектру, вони більш песимістичні;
  • висока сенсорна чутливість до сприймання звуків та інтонацій, вони здатні відрізняти найтонші відтінки кольору;
  • гарно розвинена образна пам'ять;
  • легкість орієнтування в просторі;
  • відриті натури, цілісні й безпосередні у вираженні почуттів, наївні, довірливі, емпатійні, легко засмучуються і плачуть, збуджуються;
  • товариські й контактні;
  • мовлення - емоційне, експресивне, інтонаційно збагачене; можлива певна несистемність у викладенні думок, запинки, плутаність, нехтування закінченнями;
  • логічні операції виконують не дуже добре, але логіку успішно замінює добре розвинена інтуїція - можуть прогнозувати процес, результат;
  • нерідко в дитинстві не отримують підтримки з боку дорослих, в них не бачать генія.

Як суспільство намагається враховувати інтереси лівші?

Шульгам не комфортно в суспільстві. Незграбність ліворуких людей пояснюється тим, що світ просто не призначений для них. Багато речей - починаючи від ножиць, фотоапаратів і комп'ютерів і закінчуючи швейними машинками, автоматами і турнікетами в метро, - «заточені» під праворуких людей.

Лівші частіше від правшів отримують виробничі травми. Крім того, у шульгів набагато частіше виникають захворювання опорно-рухового апарату, через те, що інструменти та обладнання розробляють для праворуких людей. Сучасне суспільство реагує на потреби ліворуких людей і намагається створювати для них сприятливі умови.

В різних країнах з'являються спеціальні магазини для ліворуких та окремі відділи у звичайних магазинах. Там можна придбати все для лівшів - від ножів і виделок до наборів для гри в гольф, музичних інструментів і комп'ютерних аксесуарів.

Сьогодні випускається канцелярське приладдя для ліворуких дітей: олівці, ручки, фломастери, пензлики мають спеціальну виїмку на корпусі яка розташована таким чином, що рука лягає правильно, зручно. Шкала лінійки написана навпаки - зліва направо. Кільце в ножицях зроблено під ліву руку (воно більше). Лезо в точилках має ліве спрямування обертання олівця - обертальні рухи здійснюються від себе (правильно й зручно).

Що може спровокувати негативні реакції у дитини з домінуючою лівою рукою?

До 80-х років минулого сторіччя практично не було клінічної картини, яка відображає, що ж відбувається з лівшами в разі їх перенаучування. Приємно відмітити, що у вивченні цих питань пальма першості належить українським ученим, зокрема нейропсихіатрам. Виконувалися наукові роботи, захищалися кандидатські дисертації.

Науковці звернули увагу на те, що в результаті перенавчання у шульги помітно погіршується стан здоров'я. У дитини часто з'являється: нічний енурез, неконтрольовані страхи, «істерики» як реакції протесту, невротичні реакції. Або все перелічене разом. Така дитина стає надто примхливою, з нею складно налагодити стосунки і організувати ефективну взаємодію.

Дослідження показали, що ліворука дитина, яку насильно перенавчають - це, на жаль, хвора дитина. Взагалі, здоров'я шульги дещо гірше, ніж у праворукої дитини. Помічено, що імунітет у них слабший.

Вплив ліворукості на навчання дитини

Варто розуміти, що лівші і правші відрізняються одне від одного психологічно. За вміння говорити, рахувати і логічно мислити відповідає ліва півкуля. Права ж половина мозку формує образне мислення, відчуття ритму, простору й часу.

Лівші, які мислять образами й мають чудову уяву, вникають в проблему миттєво, а не вивчають її послідовно, частинами, як правші. Пошук рішення ведуть інтуїтивно, вкладають в роботу масу емоцій. В них краще розвинене цілісне сприйняття образу, а деталізувати об'єкт, явище їм складно. У підсумку лівша витрачає на одну і ту ж справу більше енергії, ніж правша.

Шульга нерідко пише букви дзеркально, намагається читати слово з кінця до початку, писати справа наліво. До помилок шульг потрібно ставитися терпимо і просто чекати. Ліворукі діти зрештою наздоганяють правшів і можуть стати навіть більш успішними в навчанні.

В чому ж основні відмінності праворукої і ліворукої дитини?

Правша

Домінує права рука

Ліва півкуля сприймання

Гарно сформовані вербальні навички

Краще розвинуте логічне мислення

Аналітики й стратеги

Деталізують інформацію

Гнучкі, здатні до компромісу

Лівша

Домінує ліва рука

Права півкуля сприймання

Чудово володіють невербальними засобами комунікації

Гарно розвинуте образне мислення

Тактики

Властиві інтуїтивні підходи

Легше сприймають математику

Гарно орієнтуються в просторі

Сприймають інформацію цілісно

Вперті

Особливості пізнавальної діяльності шульги:

  1. Знижена здатність зорово-рухової координації: діти погано справляються із завданням на змальовування графічних зображень, особливо їх послідовності (не можуть писати рівно в рядку, гублять рядок під час читання), мають поганий почерк.
  2. Недоліки просторового сприйняття і зорової пам'яті, труднощі при аналізі просторових співвідношень: у шульги часто спостерігаються спотворення форми і пропорції фігур під час графічного зображення; дзеркальність письма; пропуск та перестановка букв; оптичні помилки, змішування під час письма близьких за конфігурацією букв (т-п, м-л, н-к, и-н); помилки під час визначення правої і лівої сторін, розташування предметів у просторі (під-над, на-за і т. п.).
  3. Особлива стратегія переробки інформації, аналітичний стиль пізнання: для шульги характерна поелементна робота з матеріалом, розкладання його «по поличках», на підґрунті такого ретельного аналізу будується цілісна уява про об'єкт діяльності. Цим у багатьох випадках пояснюється повільність шульги, оскільки для повного сприйняття і розуміння йому необхідна більш тривала поетапна проробка матеріалу.
  4. Слабкість уваги («не бачить» слова, де читав або писав), складності у переключенні (важко почати іншу роботу) та концентрації.
  5. Мовні порушення: помилки звуко-буквеного аналізу.

Щоб визначити провідну руку можна запропонувати дитині виконати наступні завдання (може провести психолог і вчитель або вихователь), розроблені М. Князевою та В.Вільдавським. Це тести, які містять ігрові завдання, підібрані з урахуванням способів маніпуляції, властивої дітям дошкільного та молодшого шкільного віку.

► Під час виконання завдань дорослий сідає навпроти дитини (краще за столом), але не збоку. Обстановка має бути спокійна, доброзичлива, не варто фіксувати увагу дитини на тому, що ви визначаєте «рукість». Тестування можна почати такими словами: «Зараз ми з тобою пограємося», або «Тепер ми попрацюємо разом: я даватиму тобі завдання, а ти спробуй їх виконати». Всі приладдя, посібники, предмети треба покласти перед дитиною на середину столу на рівній відстані від правої та лівої руки.

Перше завдання - малювання. Покладіть перед дитиною аркуш паперу і олівець (фломастер) та запропонуйте їй намалювати те, що вона хоче (або вміє). Не підганяйте дитину. Після того, як вона закінчить, попросіть намалювати те ж саме другою рукою. Часто діти відмовляються: «Я не вмію», «У мене не вийде». Можете її заспокоїти: «Я знаю, що важко намалювати такий же малюнок правою (лівою) рукою, але ти постарайся», підбадьорити, що вона робить усе правильно. У цьому завданні враховується не тільки те, якою рукою дитина працює, а й якість виконаного малюнка.

Друге завдання - відкриття невеличкої коробочки, наприклад, сірників. Дитині пропонується кілька коробочок (можна пофарбувати їх у різні кольори або обклеїти кольоровим папером). Завдання: «Знайди сірник у одній із коробочок». Ведучою вважатиметься та рука, яка робить активні рухи: закриває, відкриває, виймає сірник.

Третє завдання - будування колодязя з сірників. Ведуча та рука, якою активніше виконуються всі дії.

Четверте завдання - гра у м'яча. Потрібен невеликий (тенісний) м'яч, який можна кидати та ловити однією рукою. М'яч кладуть на стіл прямо перед дитиною, і пропонують якомога точніше кинути його в намічену ціль кілька разів. Ведуча та рука, якою дитина кидає м'яч.

П'яте завдання - вирізати ножицями за контуром малюнок на будь-якій листівці (квітку, машину...). Ведуча та рука, якою дитина тримає ножиці. Але буває так, що дитина погано володіє ножицями: вона просто тримає їх і активніше працює (повертає листівку) іншою рукою. В цьому разі спробуйте запропонувати їй взяти ножиці в другу руку й оцініть, якою рукою завдання виконується краще.

Шосте завдання - нанизування бісеру, намистинок або ґудзиків на голку з ниткою. Ведучою вважається та рука, яка виконує активний рух, незалежно від того, в якій руці голка. Активний рух може здійснювати як рука з голкою, так і рука, що тримає та нанизує намистинку чи ґудзик на голку.

Сьоме завдання - виконання обертального руху під час відкручування і закручування кришечок на пляшках. Пропонують 2-3 пляшки з кришечками, які закручуються (від кремів, ліків з широкою кришкою). Ведуча та рука, яка здійснює активні рухи (крутить кришку або пляшечку).

Восьме завдання - розв'язування вузликів. Попередньо потрібно легенько зав'язати кілька вузликів (на невеличкій відстані) на мотузці середньої товщини. Ведуча рука та, яка розв'язує вузлик.

Дев'яте завдання - «Збудуй з кубиків дім, машину, фортецю тощо». В цьому завданні ведучу руку оцінити складніше, ніж у попередніх, оскільки цей вид роботи діти виконують найчастіше обома руками. Тому не підганяйте дитину, а спостерігайте, якою рукою вона частіше бере, складає, поправляє кубики.

Якщо ви помітили, що дитина втомилась, потрібно дати їй змогу відпочити, розім'ятися. Під час виконання завдання не треба фіксувати увагу на тому, якою рукою дитина це робить, і краще тестувати дітей по одному.

Для того, щоб мати об'єктивні дані виконання кожного завдання, під час дослідження варто заповнювати своєрідний протокол (тоді не доведеться згадувати):

Прізвище, ім'я дитини_______________________________________

Дата тестування___________ Вік__________ Клас/група__________

Завдання

1. + Ліва рука

2. + Права рука

3. + Обидві руки

І т. д.

Після виконання кожного завдання (1, 2, 3 і т. д.) знак плюс (+) ставиться у графу «ліва рука» тоді, коли ведуча ліва рука, або до графи «права рука», якщо ведуча права. Якщо дитина однаково спритно діяла і правою, і лівою рукою, плюс заноситься у графу «обидві руки».

Ще одне важливе питання необхідно з'ясувати і занести до протоколу: чи є у дитини родичі лівші (брати, сестри, батьки, дідусі, бабусі). Це можна з'ясувати в процесі бесіди з батьками. Таке запитання можна поставити в анкету знайомства з дитиною під час запису до садочка чи школи або у перші дні навчання. За умови існування в родині ліворукості знак плюс заноситься до графи «ліва рука», при відсутності - до графи «права рука».

Ліворукою вважатиметься та дитина, у якої в графі «ліва рука» більше плюсів. Якщо дитина однаково добре володіє і правою, і лівою рукою, то вибір руки для письма визначатиметься не тільки тим, якою рукою вона малює і пише, а й тим, яка якість письма і малюнка.


Юридична адреса Центру: 47402, Тернопільська обл., м. Ланівці, вул. Молодіжна, 32.
Створено за допомогою Webnode
Створіть власний вебсайт безкоштовно! Цей сайт створено з допомогою Webnode. Створіть свій власний сайт безкоштовно вже сьогодні! Розпочати