Нестандартні ігри, які допоможуть розвивати у дітей уяву та фантазію
Пропонуємо оригінальні завдання для розвитку уяви та фантазії у дітей.
Якщо говорити про уяву молодших школярів, то варто вказати на тенденцію розвитку даного психічного процесу, що полягає в переходах від репродуктивних його форм до творчої переробки уявлень, від простого їх комбінування до логічно обґрунтованої побудови нових образів. Розвитку репродуктивної уяви у дітей молодшого шкільного віку слід надавати достатньо уваги. Адже розвиваючи відтворювальну уяву у молодшому шкільному віці можна досягти досить високого рівня розвитку художнього сприймання не лише на актуальному етапі розвитку дитини, а, й на наступних етапах розвитку особистості.
Спочатку розберемо, що таке уява та фантазія. Це види мислення, це вміння подумки уявляти те, чого немає з того, що є в пам'яті. Інакше кажучи, уява - це активний творчий процес створення нового знання (нових ідей) зі старого знання.
Чим відрізняється фантазія від уяви? Якщо уява - це вміння подумки створювати нові ідеї та образи можливих та неможливих об'єктів на підґрунті реальних знань, то фантазія - це створення також нових, але нереальних, казкових поки що неможливих ситуацій і об'єктів, але також на основі реальних знань.
Розрізняють декілька видів уяви:
- Відтворювальна - це уявлення образів за заздалегідь складеним описом, наприклад під час читання оповідань, віршів нот, креслень, схем. Ще цей вид уяви називають репродуктивним.
- Творча - це самостійне створення нових образів за власним задумом. Діти це називають «із голови». Саме на цей вид уяви буде націлена наша увага і зусилля з розвитку саме творчої уяви.
Як розвивати у дітей фантазію та уяву?
- Уява будується з реальних елементів, чим багатший досвід, тим багатша уява. Звідси висновок: слід допомагати дитині накопичувати життєвий досвід, образи та знання (ерудиція), якщо ми хочемо, щоб малюк був творчою особистістю.
- Почуття, як і думка, рухають творчість. Предмет фантазування впливає на наші почуття і навпаки, наші емоції в момент фантазування впливають на образи які виникають в нашій уяві.
- Можна так «сфантазувати» своє майбутнє, що це буде своєрідним керунком на все життя, а можна нафантазувати жахів і надалі боятися робити кроки вперед на зустріч труднощам.
- Коли дитина натхненно розповідає переповідає різні казкові чи чарівні розповіді зі своєю участю в них, вона не обманює, в нашому звичному розумінні, вона творить, придумує, міркує. Їй не важливо реально це чи нереально. І нам це не має бути важливо, має значення інше, головне, що мозок дитини працює і генерує ідеї.
Способи розвитку фантазії та уяви
- Сформувати мотивацію.
- Переконати, що фантазувати не соромно, а престижно і корисно особисто дитині. Цього малюк поки що не розуміє. Потрібна гра і яскраві емоції. Логіка у дітей ще недостатньо сильна.
- Фантазувати має бути цікаво. Тоді, отримуючи задоволення, учень швидше опанує вмінням фантазувати, а потім вмінням уявляти, а потім і раціонально мислити. У дітей дошкільного і молодшого шкільного віку інтерес не до розмірковувань, а до подій.
- Закохати учнів в себе (атракція). На «хвилі любові» діти більше довіряють педагогу й охоче слухають його.
- Власним прикладом. Малюки копіюють поведінку дорослих. А вчитель є авторитетом для своїх вихованців.
- Читати та обговорювати казкові та фантастичні твори.
- Стимулювати фантазію запитаннями. Наприклад: «А що ти робив би якби у тебе виросли крила?»
- Ставити дітей в ускладнені ситуації. Нехай самі шукають вихід. Наприклад: діти потрапили на безлюдний острів, як вижити?
- «Підкидати» вихованцям цікаві сюжети та просити їх складати за ними (сюжетами) розповіді, казки, історії.
- Навчити дітей фантазувати та уявляти за певними методами.
Діти молодшого шкільного віку вже мають певний життєвий досвід та знання з різних навчальних предметів: явища та закони природи (що певні предмети тонуть, певні тримаються на воді, рідини текучі і не мають визначеної форми, що всі предмети падають вниз, що є предмети, що горять чи не горять і т.д.). Цих знань цілком достатньо, щоб плідно фантазувати. Потрібно показати школярам засоби ефективного фантазування.
Нижче наведені деякі засоби розвитку фантазії та уяви:
- Збільшення - зменшення.
- Цей простий метод ми часто спостерігаємо в казках:" Хлопчик-мізинчик", "Дюймовочка", "Гулівер"... Збільшувати й зменшувати можна практично все: геометричні розміри, вагу, зріст, гучність, багатство, відстані, швидкості...
Наведемо ігри-бесіди для засвоєння засобу «збільшення-зменшення»
Говорить педагог: «Ось тобі чарівна паличка, вона може збільшити чи зменшити все, що ти хочеш. Що б ти хотів збільшити, а що зменшити?».
- Хотів би зменшити уроки, а збільшити свій вільний час.
- Хотів би зменшити домашні завдання.
- Хотів би збільшити цукерки до розміру холодильника, щоб можна було відламувати великі шматки.
- Хочу збільшити краплі дощу до розмірів м'яча.
Ускладнюємо гру додатковими запитаннями: «Що з цього вийде? До чого це призведе?»:
- Нехай руки тимчасово стануть такими довгими, щоб можна було не встаючи з-за столу увімкнути телевізор, чи взяти з холодильника, щось смачненьке...
- Якщо дерева в лісі зменшаться до розмірів трави, а трава - до розмірів сірника, тоді легше буде шукати гриби та ягоди.
Гра «Добре-погано»
Педагог пропонує дитині проаналізувати, що позитивне, а що негативне ми отримаємо, якщо будемо щось збільшувати або зменшувати. Тут важливо запитати, кому буде від цього добре, а кому ні (згадаємо ситуацію про зменшення дерев в лісі: постраждають звірі).
- Що буде коли твій зріст зменшиться/збільшиться в 10 разів?
- Що в цьому позитивного? Що негативного?
- Кому це буде зручно? Кому ні?
Такі ігри гарно проводити на уроках ознайомлення з навколишнім світом.
Гра «Камінь»
Він світиться, завжди теплий, лікує від хвороб, надає безсмертя, виконує бажання і т.д.
Діти по черзі передають один одному камінчик і наділяють його різними властивостями. Після закінчення гри кожна дитина має згадати яка властивість дісталась їй від чарівного камінця.
Отже, використовуючи ці засоби, можна досить швидко і продуктивно розвивати уяву та фантазію вихованців, урізноманітнити уроки, зробити їх цікавими та захопливими.